Департамент освіти і науки Кіровоградської обласної державної адміністрації
Знам`янська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ
ступенів
Виступ на педагогічній раді на
тему:
«Виховання
у молодшого покоління розвинутої патріотичної свідомості і відповідальності,
любові до Батьківщини, турботи про спільне благо, збереження шанування
національної пам`яті»
(з власного досвіду)
Підготувала: Шпак А. І.
вихователь, спеціаліст
вищої категорії
м.Знам`янка
2015 н.р.
Сучасний період
розвитку суспільства в нашій незалежній державі Україні відкриває широкі
можливості для оновлення змісту освіти на основі народності школи, що дає змогу
формувати духовно багате покоління людей.
Загальноосвітня
школа виконує важливу роль у вихованні учнів, формуванні в них любові до
рідного краю, історичної пам`яті, духовності, національного характеру.
Формування
творчої особистості нерозривно зв’язане із відродженням нації, демократизацією
і гуманізацією суспільства..
На думку
В.О.Сухомлинського, формування особистості включає в себе пізнання, розуміння
людиною своєї Батьківщини, становлення в душі патріотичної серцевини, духовно
багату самовіддану діяльність патріотичного характеру.
Формування такої
особистості вимагає наповнити всі ланки навчально-виховного процесу змістом,
який би відображав історію, мистецтво, культуру рідного краю, багатонаціональної
України.
В зміст свого
проблемного питання «Морально-естетичне виховання» особистості засобами
народознавства входить виконання робіт, пов’язаних із глибоким вивченням історії
рідного краю, усної народної творчості, знань про себе і свій рід, народ і
націю, Батьківщину.
Мною розроблено проект «Дитяча скарбничка народознавства,
де вказані зміст, форми та методи виховної роботи.
Розробляючи проект визначила, якими знаннями,
вміннями і навичками повинен оволодіти учень.
В позаурочний
час на виховних заходах широко використовую «Андрійкова Книжка», ілюстрований
часопис, «Світ дитини», «Берегиня»,
В.Скуратовського, «Диво калинове», Д.Білоуса, «Годі діточки вам спати»,
О.Пчілки, «Народні свята», «Фольклорна веселка», «Колядки та щедрівки», народні
пісні та ігри.
Поширеною формою
роботи з дітьми є бесіда. Вона використовується як метод для з`ясування
незрозумілого і може бути як групова так і індивідуальна.
Застосовую таку
ефективну та цікаву форму роботи як
дитячий гурток «Джерельце по п’ятницям», спрямований на формування вмінь та
навичок активної творчої діяльності народознавчого характеру. Гурток стимулює
вивчення і пропаганду народної мудрості, формує національну свідомість, вміння
і навички активно-творчої діяльності.
Значну роль
відводжу просвітництву, одержанню певної інформації, бесіді етичного та
естетичного змісту. Використовую художнє читання, історичні розповіді,
ознайомлення з історією рідного краю про Кіровоградщину, ознайомлення з
національною символікою. На даний час
діти вже чітко знають та можуть відрізнити серед других символік інших держав
свій український герб та прапор, напам`ять знають та виконують гімн України.
Вивчили
календарні народні свята, звичаї, традиції та обряди, народні мудрості.
Поширеною формою
роботи з національного виховання використовую – гру (рольова, сюжетно-рольова,
творча, рухлива, дидактична, народна) такі як улюблені ігри мого народу;
літературно-музичні твори»мій рідний край, моя земля», школа спілкування «Мово
рідна, слово рідне!», «Де найкраще місце на землі?», «Рід, рідня, родина».
Моє проблемне
питання включає та передбачає національно-патріотичне та громадянське
виховання, мета виховання конкретизується через систему виховних завдань, що є
загальними не тільки для всіх виховних заходів, а й для усього суспільства в
цілому.
Забезпечуються
умови для самореалізації дитини відповідно до її здібностей, власних інтересів.
Діти
стовідсотково залучені в гурткову роботу школи це: театральний гурток – 3
особи, танцювальний гурток – 6 осіб, музичний – 3 особи, спортивний – майже всі
хлопчики та 2 дівчинки, гурток рукоділля.
Забезпечується
повноцінний розвиток, охорона та
зміцнення фізичного, психічного та духовного здоров`я.
Виховні заходи
«Здоров`я народу
– багатство країни», «Веселий настрій,
здорова людина», «У кожній краплинці – здоров`я частинки», «Правила безпеки життя та
здоров`я».
Головна мета
національно-патріотичного виховання – набуття молодим поколінням соціального досвіду,
успадкування духовних надбань українського народу, формування рис громадянина
Української держави, розвинення духовності, прищеплення моральної, художньо-естетичної, правової, трудової та
екологічної культури.
Стрижнем цієї
системи виховання в Україні є національна ідея, спрямована на вироблення
життєвої позиції людини, ставлення її як особистості, як громадянина своєї
держави, покликання до виконання обов’язку захисту незалежної Батьківщини,
військової служби у Збройних Силах України.
Оглядова інформація
новин по телебаченню подій у країні,
бесіди-ознайомлення, щоб діти знали такі поняття як: «окупація», «анексія»,
«сепаратизм», «тероризм», «волонтери».
До Дня захисника
України 14 жовтня проводилась будівельно-конструктивна гра «Будуємо Україну, як
цільну і незалежну державу».
Виховна робота
також відображає виховання правової культури – поваги до Конституції,
законодавства України, державної символіки. Виховні заходи:»Без верби і калини
нема України», «Ми також маємо права», «Що таке податки?», «Ми українці», «Кого
ми вибираємо?».
Таким чином
намагаюся, щоб діти здобули знання спрямовані на вироблення народного
світогляду, фундаментальних знань про свій народ, формування творчої
особистості та патріота своєї суверенної Батьківщини.
Департамент освіти і науки Кіровоградської обласної державної адміністрації
Знам`янська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ
ступенів
Тема:
Морально-естетичне
виховання
особистості засобами народознавства
(виступ на педагогічну раду)
Підготувала:Шпак А. І.
вихователь, спеціаліст
вищої категорії
м.Знам`янка, 2015
Тема: Морально-естетичне виховання особистості
засобами
народознавства
Процеси
перебудови у сучасній школі, утвердження нової гуманістичної парадигми освіти
ведуть до посилення культурологічної спрямованості, переорієнтації на
формування духовності, ціннісних орієнтацій особистості, її творчий розвиток.
Реалізація культурно творчої функції освіти передбачає цілеспрямоване
використання надбань національної культури у навчанні і вихованні молодого
покоління, а також у професійній підготовці вчителя до цієї діяльності.
Роль морального-естетичного виховання в розвитку і формуванні
особистості усвідомлювалася з давніх-давен. Багато хто з видатних педагогів
минулого підкреслювали, що підготовка доброзичливої людини не може зводитися
тільки до її освіти і розумового розвитку. І на перший план у вихованні
висували моральне формування особистості. Відомий давньоримський філософ Сенека
радив: “Навчи спершу добрим правилам моралі, а потім – мудрості, бо без перших
важко навчитися останній”.
Важливо
забезпечити єдність моральності і знань, духовної культури і освіченості.
Мораль є найдавнішою формою людської свідомості, яка становить сукупність норм,
правил, принципів, що визначають поведінку людей, їх обов’язки один до одного
перед суспільством, державою.
Зміст
морального виховання складається з окремих напрямів морального виховання.
Такими напрямами морального виховання є:
· формування
національної самосвідомості та патріотизму;
· виховання
гуманності, доброзичливості, чуйності, ввічливості та тактовності;
· виховання
свідомої дисципліни, дисциплінованості, обов’язку та відповідальності;
· виховання
культури поведінки – це сукупність вироблених і перевірених досвідом способів
організації повсякденного життя та спілкування людей.
Культура поведінки включає:
виховання культури спілкування між людьми.
до уваги беруться такі якості людини як:
ввічливість, тактовність, простота, скромність, точність, відповідальність,
культура мовлення і жестів.
виховання культури поглядів, що включає виховання
розумних потреб, виховання вміння поводитися вдома; повага до батьків,
слухняність, участь у домашній праці.
виховання культури організації вільного часу,
правильне поводження за столом, в гостях, чистота та охайність, вміння вибирати
і дарувати подарунки.
культура зовнішнього вигляду – вироблення
санітарно-гігієнічних навичок і звичок.
здійснення правового виховання.
екологічне виховання.
Естетичне виховання. Естетичне виховання школярів –
це формування здатності сприймати, розуміти і оцінювати прекрасне в житті,
природі, мистецтві.
Естетичне виховання передбачає також формування
вміння розуміти і сприймати комічне, трагічне, фальшиве, правдиве.
Складовими
елементами естетичного виховання є: художня освіта, що являє собою процес
засвоєння школярами певних знань, вмінь в галузі мистецтва. В тому числі і
самодіяльного мистецтва. Художня освіта передбачає ознайомлення з творами
мистецтва, з історією того чи іншого виду мистецтва. Вона допомагає краще
сприймати та розуміти мистецтво. Другий важливий елемент естетичного виховання
– художнє виховання, який являє собою процес формування у дітей художніх
смаків, поглядів, уявлень, що дає змогу оцінювати, розуміти і любити мистецтво.
Художнє виховання формує потребу в художньо-творчій діяльності, яка може
реалізуватися в умовах школи, через участь дітей в спеціальних гуртках.
Важливими
завданнями естетичного виховання є:
· виховання
естетичних почуттів, смаків, художньо-естетичної культури;
· формування
у школярів вмінь та навичок самостійної художньо-естетичної діяльності;
· розвиток
мистецьких задатків, нахилів, інтересів;
· виховання
любові і поваги до національної культури, мистецтва, традицій і звичаїв свого
народу.
Засобами естетичного виховання є:
· мистецтво
та його різноманітні види;
· природа;
· праця;
· побут
та навколишнє середовище. Під якими ми розуміємо архітектуру, парки,
заповідники, оформлення житлового приміщення та школи;
· фольклор.
В
основі реалізації завдань виховання культури поведінки, на нашу думку, має
лежати синтез загальнолюдського досвіду і моральних цінностей та особливостей
українського менталітету. Тому необхідно звертатися до джерел української
народної педагогіки, в яких нагромаджений досвід народу щодо виховання та
навчання дітей, його погляди на мету, завдання й методи виховання молодого
покоління, традиційні для українців форми та засоби виховного впливу. На основі
багатовікового досвіду українців склалися народна філософія, мораль, система
знань і вірувань, які й утворили основу української народної педагогіки.
Педагогічні знання та вміння народу сконцентровані в українському фольклорі,
традиціях, звичаях та обрядах, що можна використовувати як засоби виховного
впливу на учнів початкових класів.
Так, у
народних прислів'ях, казках, легендах чітко сформульований ідеал виховання,
визначено моральні якості, притаманні вихованій людині. В прислів'ях зібрані
конкретні правила культурної поведінки, викладені в дотепних формах, що
полегшує їх усвідомлення молодшими школярами. Українські народні казки містять
відомості про форми та способи культурної поведінки, а також про наслідки
порушень визначених норм Іншими словами, можна сказати, що в прислів'ях,
приказках, легендах, казках сконцентрований моральний зразок, вироблений
українським народом.
Виховна цінність народної гри полягає в тому, що в
ігровій ситуації діти беруть на себе певні ролі і виконують ігрові дії. Це
потребує усвідомленого дотримання визначених правил та норм поведінки.
Внаслідок цього в учня, з одного боку, накопичується соціальний досвід,
закріплюються певні позитивні форми та способи поведінки, а з іншого — він
привчається дотримуватися вимог, які до нього ставляться. Таким чином,
використання засобів народної педагогіки, а саме, фольклору, в процесі
виховання культури поведінки молодших школярів дає змогу впливати на
інтелектуальну, емоційну, практично-діяльнісну сфери особистості дитини.
Для
формування позитивно-емоційного ставлення до правил культурної поведінки велике
значення має українська народна казка.
Продовжувати
працювати над правилами культурної поведінки, а саме, над правилами спілкування
з товаришами, можна також і під час прогулянок у групі. Для цього слід
використовувати українські народні ігри. Вихователь має керувати грою таким
чином, щоб вона . сприяла розширенню та накопиченню досвіду про форми та
способи культурної поведінки під час спілкування з товаришами, про наслідки
порушень певних правил, встановлених громадою (в даному випадку правила гри),
виробляти звичку дотримуватися норм, що висуваються перед учнями. Організацію
та керівництво грою можна умовно поділити на етапи:
Ми з досвіду переконалися, що використання фольклору
як засобу виховання учнів початкових класів дає змогу впливати на
інтелектуальну, емоційну, практично-діяльнісну сфери особистості дитини, що у
свою чергу сприяє формуванню культури поведінки.
Виховання
усвідомлення краси слова засобами усної народної творчості. Пригадаймо, як у
давнину виховували І навчали дітей. За важкою роботою не було зайвої хвилину
часу, щоб довго і докладно пояснювати правила поведінки. Тут на допомогу
приходили маленькі прислів'я, ті ж правила, але подані з гумором, з долею
іронії, до того ж мелодійні й легко запам'ятовуванні. Вечорами вже сама молодь,
збираючись, обмінювалась дотепами, жартами, перенизувала ними розповіді, ігри.
Щоправда,
такою ситуацією гріх не скористатися для розвитку дитячої фантазії, але
все-таки на початку 1 класу, коли школярі ще не ознайомлені зі специфікою
жанру, вони кожне прислів'я сприймають буквально. І скільки б учитель не
говорив: «Під лежачий камінь вода не тече», учні дивитимуться на нього
здивованими очима. Водночас таке нерозуміння породжує бажання розібратися,
розв'язати проблему. Варто спробувати складати разом з дітьми казки,
оповідання, різні фантастичні твори, нісенітниці, виходячи з тексту прислів'їв
Але не
всі прислів'я легко аналізуються і пояснюються дітьми. Тому для полегшення
вивчення цих творів-мініатюр варто дотримуватися послідовності від простого до
складного, від відомого до невідомого.
Підбиваючи
підсумок, хочеться навести слова В.Сухомлинського: «Найважливішим засобом
впливу на дитину, облагороджуванням її почуттів, думок, переживань, є краса і
велич, сила і виразність рідного слова Роль цього засобу в початковій школі, де
кожна зустріч з новим явищем навколишнього світу пробуджує в серцях
дітей почуття захоплення, неможливо переоцінити»
Комментариев нет:
Отправить комментарий